Monday 1 April 2013

Breakfast Yang Malas...

Assalamualaikum............

Haaa...tu dia...tajuk dia pasal sarapan pagi...nak cerita makan lagi kan..dah macam blog jalan-jalan cari makan pulak..heheh..bungkus la plak TV3 tu nnt..heheh

Hehehe..kisah kali ini bukan la nak gantikan tugas di meja tulis sebagai tugas di meja dapur pulak kan..cuma sejak dua tiga menjak ni..aku ni keje nye makan je..ntah kenapa la asyik kelaparan je..mungkin baby dalam perut ni nak makan aje kot yang dia reti nye..hihi..

Ohh~~ tak pe la..walaupun hari dah petang..aku nak kisah kan jugak perihal breakfast aku hari tu..**suke tau letak kisah yang dah berkurun terjadi..huhu** 

Al-kisah nya..aku terlambat bangun pagi pada hari kejadian tu..mana tak nya cuaca panas sekarang ni mmg membuatkan tido pun semakin susah..kam,i puan surirumah, encik husband dan si kecik tu mmg tak dapat nak tido awal memandangkan kebahangan melanda ruang rumah walaupun hari dah malam..agak2 dalam jam 11 malam gitu baru la mula nak terasa dingin angin malam masuk ke dalam rumah..itu pun macam sepoi2 bahasa je..malu-malu orang kata..paham2 je la kalau dah masing2 tido lambat tu...alamat nyer bangun pun lambat la jugak..

Maka pagi yang terlewat tu bermalas-malasan lah aku nak bangun buat sarapan..ingat nak ajak encik husband pi breakfast kat luar je..pekena roti canai ka..best jugak tu kan..tapi kebiasaannya kalo dah bangun lambat ni..mood nak kuar tu datang lambat la jugak..

Lantas kerana desakan perut aku yang mmg cepat lapar ni, pantas je aku selongkar dapur apa la yang ada untuk di buat sarapan..Aiseh...!!! apa pun tak de..biasa la hari minggu mmg stok bahan basah dah berkurang..yang tinggal cuma 2 keping fishcake, telur, sebatang carrot dan kulit popia..

Hmm....ape lagi..terus je otak ni kata..BUAT POPIA LA WEI..BUAT SIMPLE2 JE..TAK PAYAH NAK GIGIH SANGAT LAH..!!!

Haa....moh tengok macam mana aku habiskan barang dalam peti ais aku tu..

FISHCAKE ROLL

2 keping fishcake (dihiris nipis dan memanjang)
sebatang carrot (dihiris nipis dan memanjang)
sebiji bawang besar (dihiris nipis)
3 ulas bawang putih (dihiris)
garam
serbuk perisa
pati ayam
serbuk lada hitam
sebiji telur

Cara nak membuatnya teramat la senang..orang malas tahap gaban pun mmg boleh buat.. sebab time aku buat ni pun mmg kemalasan melanda tahap maharaja pun..hahaha...

Jom masuk dapur....!!!!

Tumis bawang, bawang putih sampai naik bau. 
Masukkan fishcake dan carrot. Masak hingga agak2 layu (tak payah tggu carrot tu empuk pun tak pe)
Masukkan segala bahan perisa macam garam, pati ayam dan serbuk lada hitam. **SILA RASA MASAKAN ANDA BAGI MENGELAKKAN PEMBAZIRAN...** hehe..kalo tak sedap kan kena buang..kan rugi..!!
Pastu pecahkan telur terus ke dalam kuali dan gaulkan dengan bahan yang lain..Kacau2 kasi telur itu hancur dan sebati dengan bahan lain dalam kuali tu..ok..siap..!!!

Sila ambil kulit popia dan letakkan inti yang dimasak tadi serta balutkan..Buat sampai habis inti tersebut. Kemudian boleh la digoreng..ok..siap..!!!

Haaa...senang je kan...Jom tengok hasilnya..

Senang sangat kan..yang penting sedap..!!

No comments: