Thursday 11 April 2013

Puding Karamel Penyejuk Anak Tekak..

Assalamualaikum...

Rasanyer lebih molek andai dapat memberi salam dulu..sebelum memula bicara..Hehehe..

Dah lama rasanyer tak mengadap meja tulis..Puan surirumah ni tak de la bizi sangat..cuma tak berpeluang mengadap meja tulis dengan lama dan selesa..memandangkan si kecik tu asyik je nak mengacau... alahai..nasib badan....nak buat macam mana kan..dah nama nyer pun budak kecik mmg labegitu perangai nye..time org nak buat keje la dia pun nak sibuk2 buat keje jugak..tapi ntah apa2 la yg dia nak menyibuk tu..maka nya adalah lebih baik jgn mengambil risiko..karang panas-baran datang secara tiba-tiba...kesian la pulak kat budak yg tak tahu ape2 ni..tak pasal2 nanti kena pelapuk..!!..

Cuaca di sini agak panas kebelakangan ini..ye la..sebelum ni puan surirumah ni dah pernha cerita ttg betapa panas nya duduk di rumah..tambah2 di waktu petang time matahari naik tegak panas merembang..rumah pulak tak de aircond..alahai..nasib..sabar je la..maka setiap petang mula la tekak ni meminta-minta yang bukan2 utk di telan..apa2 lah yang boleh di makan asalkan dapat menyejukkan tekak yang terasa amat kering dek cuaca yang amat panas..

Maka pada hari itu..(masih cerita yang dah berkurun berlalu..huhu) habislah segala website dalam pakcik gugel tu aku selongkar untuk mencari-cari kot2 ada resepi dessert yang aku berkenan nak cuba buat..Cari punya cari..jumpa lah satu blog..(hehe...terlupa sudah dari mana)..gambar dia memang menyelerakan..rasa macam nak makan je skrin komputer tu..huhuhu..**taksenonoh**

Perkataan "Puding Karamel" tu bukan lah kali pertama aku dengar..bahkan cukup biasa ku lihat puding ni di merata-rata pasar pagi serta pasar malam yang aku selalu pergi..berlambak-lambak orang jual puding ni..entah kenapa la tak pernah pulak terlintas di fikiran ni nak cuba merasa..tapi kali ini terasa macam teringin pulak nak buat sendiri..

Tengok2 ada beberapa resepi untuk membuat puding ini..kebanyakkan nya menggunakan telur dan ada juga yang menggunakan telur..tapi hati ini lebih tertarik dengan resepi yang tidak menggunakan telur..Kalo kata puding guna tepung kastard ni memang aku dah selalu buat..maka nya, aku boleh la agak2 rasa puding karamel ni..Tapi tak pe la aku nak cuba buat jugak..so kira nya ni first time lah ni kan..hehehe

Meh sini kita tengok resepi dia dulu eh..



PUDING KARAMEL

Bahan Karamel

gula putih - 5 sudu makan
air - 3-4 sudu makan

masak gula putih dalam kuali hingga keperangan dan tuangkan air
kacau2 sikit, dengan kadar segera tuangkan ke dalam acuan

Bahan Puding

serbuk agar-agar - separuh paket
tepung kastard - 2 1/2 sudu makan
tepung jagung - 2 sudu makan
susu cair - ikut banyak mana nak (aku buat 3 gelas je)
susu pekat - kalo nak manis letak banyak
esen vanilla - untuk rasa dan bau wangi

campurkan kesemua bahan dan kacau hingga semua larut
masak atas api sambil dikacau (jgn berhenti kacau) sampau larutan menjadi likat
tuang dalam acuan yang ada karamel tadi
sejukkan ke suhu bilik
kemudian sejukkan dalam peti ais
hidang sejuk-sejuk..

Haaa...jangan terkejut tengok sukatan yang macam tak masuk akal tu..hehehe..sukatan tu adalah mengikut kuantiti yang sesuai utk kami sekeluarga..dengan meyakini bahawa tidak akan berlaku pembaziran..hahaha...dapat lah 3 biji puding yang comel..

Komen sikit pasal puding ni..rasa dia tersangatlah sedap..tekstur nya sangat lah halus dan mulus.. heheh..masuk je ke dalam mulut..terus anak tekak ni disejukkan dgn rasa yang paling nyaman..perrghhhh.. terliur tak korang..?? ada rasa macam nak makan puding puan surirumah ni..?? hihih..

Baik..aku layangkan lagi gambarnya...LAYANZZZZZ.............

TERBAIKLAH...!!

2 comments:

All about a journal said...

argh stress tngok...faveret nih..

(kata la semua yg manis2 pun feveret)

Cik Puan Surirumah said...

hahaha...jgn jeles..mmg sedap banget ini tau...