Thursday 25 April 2013

Anak Penyeri Rumahtangga..

Assalamualaikum....

Hai..Hai..Hai..Rajin pulak nak menulis kan..heheh..bukan ape..tadi dah bercakap pasal baby Amanda..anak kawan aku yg baru lahir tu..tetiba kan teringat pulak la kat 1st pregnancy dulu..

Hehe..orang kata..asal kawin jer mesti dapat anak..ye la kan..sedangkan yang tak kawin pun ada yang dah dapat anak..ini kan pula org yang dah kawin..

Malangnye..selepas aku berkahwin..tak dapat2 jugak anak..ramai je yang bertanya..

"bila nak ada anak ni?"
"dah mengandung ke?"
"ai..tak mengandung mengandung lagi..? merancang ke hape?"
"amboi sibuk sgt keje sampai tak sempat nak projek..sbb tu la tak de anak lagi"
"adik ko dah pregnant..ko bila lagi"
"aik..adik kawin kemudian..adik beranak dulu.."
"pegi la check doktor..kot2 ada sakit pape tak boleh mengandung plak"
"korang tak usaha ke..?"

Amboi banyaknyer pertanyaan kan...teramatlah stress nye aku ketika soalan demi persoalan berkaitan anak ni diajukan..Setiap bulan datang period..mesti kuciwa..bila priod dtg lewat..wah..!! muka pun ada senyum...mungkin dah mengandung..TAPI...esok nyer datang pulak cik P tu..ceh..!!

Alhamdulillah..aku dapat husband yang sangat memahami..tak pernah menyalahkan aku..atau tak pernah memaksa aku utk pegi buat check up..malah dia kata..Allah belum bg rezeki lagi..jadi bersabar je la..

Setelah setahun lebih masih tak mengandung lagi..satu hari..aku pergi la ke rumah atok belah husband aku..dek mengikutkan mak mertua dan kakak ipar la..baru aku tahu yang atok kami tu adalah seorang bidan kampung..kira dia mahir sgtlah bab2 mengandung dan bersalin ni..

Kakak ipar tu berurutlah dgn tok..sbb dia ada masalah rahim tinggi menyebabkan dia susah nak mengandung..Kata tok..kakak sbnrnye dah mengandung dah pun..cuma saiz kandungan tu masih kecil..dan mungkin belum boleh dikesan oleh alat pengesan kehamilan..**amboi berbahasa basi aku ni kan..ala..UPT tester tu la**

Eh..tetiba boleh pulak la mak mertua aku suruh aku p tengok kat tok..kot2 la aku ni ada masalah nak mengandung..sebenarnya..aku tak suka disuruh2 begitu..bahkan dgn menyuruh aku berbuat begitu..betul2 telah menghiris hati aku sebenarnya..mmg kami suami isteri tak pernah pun pegi check up kat hospital ke pakar sakit puan ke utk tahu apa masalah nya yang kami tak dapat anak lagi..aku mengambil pendekat positif bahawa Allah yang menentukan rezeki kami suami isteri..saat itu Allah belum mahu memberikan kami anak..maka kami redha..dan bersabar..TAPI..bila disuruh2 mcm tu..kecik hati aku..cuma memikirkan suami aku je..takut dia rasa serba salah dgn mak dia kalo aku membantah..maka pegi la jugak.."tengok" apa masalah nyer..

Ternyata..aku tak de masalah apa2..rahim aku terletak elok..kesihatan aku excellent..aku tak de masalah period..kira ok la semua..cuma belum ada rezeki je..sabar je la kan..nak paksa2 org pulak..!!

Aku berpendapat sebab2 aku lmbt pregnant adalah kerana aku tinggal berjauhan dgn husband..ye la sebaik saja kami berkahwin..aku keje di KL..husband keje di Perak..seminggu sekali baru jumpa..dan aku yg travel pegi balik..KL-TAIPING..mesti la badan penat..lagi pulak..waktu subur kebiasaannya aku berada di KL..so mcm mana la nak lekat..huhu..

Tapi..kami bahagia je..husband tak pernah merungut..malah sangat memberi sokongan..

Tak berapa lama tu, aku berhenti keje kerana nak sambung belajar..masih lagi tinggal berasingan..aku di PENANG..husband masih lagi di PERAK..tapi kerap la blk kg sbb jarak tu dah dekat..senang nak travel..

Sesungguhnya percaturan Allah itu maha tepat..masuk saja semester kedua..aku mengandung..hehe..tempoh hingga tiba hari bersalin mmg sangat tepat..kerana jatuh pada hari selepas aku grad..Dan dengan kehadiran anak ini..aku dapat tinggal bersama dgn husband..tak de la berasingan..nak jumpa pun smggu skali je kan..hehe..

Memang la org kata..anak itu pengikat kasih suami isteri..penyeri rumahtangga..Memang betul..kehadiran si comel tu..membuatkan hidup kami lebih lengkap dan lebih bahagia..tak de lagi dah soalan2 sinis..Tapi biasalah kadang2 mulut manusia ni mmg tak de insurans..bila dah dpt anak pertama tanya pulak bila nak dpt anak kedua..haaa...amik ko...skrg aku dah pregnant anak kedua plak..puas hati ko jah...??? hehehehehe...

No comments: