Monday 1 April 2013

Sepetang Yang Rajin...

Assalamualaikum...

Hehehhe...(apesal la aku suka gelak dulu ni..??) Baru je cerita pasal pagi yang malas..sekarang nak cerita pasal petang yang rajin la pulak..adeh....

Kisah ini berlaku pada hari yang sama dengan sepagi yang malas itu..Haa..nampak tak mendung tak semestinya sampai ke petang..eh..errr....peribahasa mana aku ambik nih..??

Ok..Ok...tak mo mengarut banyak..kalo tadi pagi2 nye malas nak buat sarapan..yang ni petang2 nyer terfikir-fikir minum petang ape la nak dibuat ni..Macam biasa la..kalo dah petang2 tu..dalam kepala otak ni cuma teringin nak makan benda yang sejuk2..atau pun makanan yang ringan dan semestinya bukan nasi..!!

Bila risik2 barang2 kat dapur..mula otak ni bermain-main menu2 yang sesuai untuk di masak. Hehehe..tau tak aku nak buat ape..

Yezzaaaa.....DONUT...ini bukanlah kali pertama aku buat donut untuk minum petang..nak tengok donut yang aku dah buat...

Haaa..ni la dia donut yang lembut dan sedap dimakan panas-panas...
(terlupa letak watermark sbb gambar lama)

Tapi donut yang aku nak cerita kat sini bukan donut yang di dalam gambar si atas..Aku dah ubah sket rupa bentuk donut pada kali ini..Resepi tetap sama..cuma bentuk je yang lain..hihi..

Jom tengok...!!!


Haaa..tu dia...bulat2 macam bola..maka dengan ini aku namakan dia sebagai DONUT BALL..Encik husband kata first time tengok donut bentuk macam ni..huhu...

Tapi si kecik tu lagi suka donut yang berbentuk macam ni..nampak tak tu tangan si kecik tu mencucuk-cucuk donut ball untuk dimakan..punye la dia suka mencucuk..haha..saiz ball yang kecil ni lebih senang dimakan..sekali ngap je dah abis sebiji..hehe..dan rupa dia yang kecil comel tu jugak menambahkan selera aku nak makan..hihi..yang penting buat macam ni lebih cepat siap di masak...hahahahaa....

Nah..ni resepi..

DONUT

200g tepung gandum
140ml air suam / susu segar
2 sudu teh instant yis
2 1/2 sudu besar gula
secubit garam
2 sudu mentega

Campurkan air suam/sus segar dgn yis dan gula. kacau sebati dan biarkan sampai berbuih
Gaul tepung, mentega dan garam sampai jadi macam serbuk roti
Pastu tuang larutan yis td ke dalam tepung dan gaul2 sampai adunan tak melekat pada bekas
Tutup dengan kain lembab. Biarkan sampai naik 2 kali ganda
Tumbuk2 untu hilangkan angin. Bentukkan donut
Goreng bila minyak dah panas. Angkat dan toskan bila donut keperangan
Salut dengan gula.

SELAMAT MENCUBA..............................................

No comments: