Sunday 31 March 2013

Puding Mangga..

Assalamualaikum....

Hai..hai...hai...

Sekarang ni musim panas kat kawasan aku ni...time2 gini mula la tekak ni rasa tak tentu hala kering nyer..

Dan...dan...dan..

Dah tentu la meja tulis ni tak berapa aktif nak berkarya..kebanyakan masa aku habis kan di dapur atau di ruang tamu...di mana saja lah ruang di rumah aku ni yg boleh memberi kesejukan..haha...al-maklumlah.. rumah tak de aircond mmg la cenggitu..huhu..err..tapi..dapur sepatutnya tempat yang panas kan...hahaha..hee..panasmembuatkan aku sukar nak berfikir...hadei..

Petang itu..(dah berkurun dah sebenarnya hari kejadian ni..apa la baru sekarang nak letak kisahnye)..cuaca terlalu panas..aku mula rasa nak makan sesuatu yang sejuk2 dan boleh menyegarkan tekak..al-kisah nyer teringin lah nak buat puding..maka aku pun pegi carik pakcik gugel utk dapatkan resepi puding mangga (sebab ada mangga je dlm peti ais tu)..walaupun rasanya aku tau resepi ni dan pernah buat tapi aku masih "rajin" jugak nak cari resepi yang mungkin berlainan sikit...atau mungkin yang special dan sedap...

Malangnye..kebanyakan resepi yang aku jumpa sama saja bahan2 dan kaedahnya..tanpa membuang masa aku godek2 dapur..huhu...nasib baik ada semua bahan..

Sayang nyer aku buat terlalu banyak untuk sukatan kami satu family..maka berhari2 lah baru nak habis puding mangga tu ..huhu...

Moh tengok gambar2 yang membuka selera ni..



Al-kisahnye nak letak resepi puding mangga kat sini..tapi hadoi..dah berkurun aku buat puding ni..dah tak ingat sukatan nya..secara kasar nya ia menggunakan bahan yang asas untuk membuat agar-agar saja..suma aku tambahkan susu pekat dan hirisan buah mangga masak yang manis..tu yang ada rasa mangga..puding ini sedap dimakan sejuk2...kesejukan itu yang membuatkan tekak ni terasa segar..hehe..

Kalo nak tengok resepi boleh lah usha2 kat bawah ni..tapi sukatan nya pandai2 korang lah ek..kalo nak banyak letak banyak..kalo nak  buat dalam kuantiti yang sedikit..letak la sedikit je..hehhe...

RESEPI PUDING MANGGA

serbuk agar-agar
gula putih
susu cair
air
susu pekat (aku tambah supaya lebih manis)
buah mangga masak yang manis (hiris memanjang dan halus)
buah-buahan koktel (optional..tak tambah pun tak pe - aku letak sebagai hiasan je)

Campurkan semua bahan kecuali buah mangga dan masak atas dapur hingga gula larut dan mendidih.
Bila dah mendidih, masukkan buah mangga dan masak seketika.
Tuang ke dalam acuan dan sejukkan dalam peti ais..
Hidang ketika sejuk..Boleh la nak hias dengan buah-buahan koktel untuk tambah variasi nya..

Salam......................................................zaaasssssssssssssssss.................


No comments: