Friday 31 May 2013

Second Trial...Chocolate Cream Swiss Roll..

Assalamualaikum....

Yuuuuhooooo.....

Hari ni nak habaq mai kat hangpa..percubaan kedua aku berjaya lah...!!!!

Ape benda lah percubaan kedua tu..??  Haii...Haii...Swiss Roll Cake yang aku nak buat untuk wedding anniversary aku tu ler...Hape lagi...!!

Haaa...mari sini..mari sini..lihat lah....hasilnya...


Hai... tak dan buat watermark..dek kerana excited nye nak upload dlm blog.. (patut tukar nama blog ni..MEJA DAPUR bukan MEJA TULIS)..hadoiyai...!!


Haaa..percubaan kedua ni aku tak jadi nak buat corak zirafah tu...aku rasa adalah molek jika aku buat corak yang sweet sweet gitu...ala cinta mu dihati ku lah..!!! ahaakkksssssss...

Nampak tak kerajinan aku tu...Siap buat tag "Happy 4th Anniversary" lagi...!!



Si kecik tu pun nak menolong jugak...Tolong letak tag pun jadi lah kan...hehehehe...**Nasib baik dia tak hancurkan Swiss Roll mama tu**


Untuk pengetahuan korang..roll cake atau nama melayu nye kek gulung ini teramat lah lembut dan gebu tekstur nya..tak tau lah nak habaq..betapa lembutnye kek ini hingga nak pegang pun takut sebab takut terhancur..huhu...


Masa nak gulung kek ini..ingat tak mau jadi dah..sebab nyer permukaan kek tu melekat sket kat kertas minyak yang aku guna utk menggulung kek..akan tetapi setelah ditarik perlahan lahan..elok juga lah rupa nya..

Setelah aku kaji kaji..rasa rasa nya lah kan..melekat tu adalah disebabkan permukaan kek itu yang masih panas suam suam gitu...Memang kena tunggu kek sejuk baru boleh gulung...


Sesuatu yang aku belajar tentang pembuatan kek ini adalah..jika mahukan corak nye tu tak tercabut atau rosak semasa menggulung kek..corak tersebut haruslah dilukis dengan tebal..tak boleh nipis..!!! Hokey..

Lagi satu...bahagian krim tu kalo dinipiskan sikit rasanye lagi kemas penggulungan nya nanti..dan akan nmpk lagi cantik...huhu..

Next time boleh try variasi kan filling kek gulung ini..letak buah ke..letak crunchy chocflakes ke..letak oreo ke kan...perrrghhh!!!!! MELETOPSSSSS....!!!!


Haaa..pendek kata memang tak menyesal la try and error buat kek ni..Lepas ni boleh la kalo sesapa nak tempah..hikhikhik.... Kek ini boleh di pos dan tahan lama ko..!!! Macam berita baik kan...Ye la..kek kek aku yang sebelum ni memang la tak boleh nak main pos pos ekk..Mintak maap lah ye..huhu..Dan yangpaling menarik..Kek ini boleh di-custom-design-kan..mengikut kehendak dan tema korang...huwaaahahaha...best nye kan...

Ok...jom..sambung makan kek...Yummmmmm....!!!!!!

1 comment:

si cantik matahari said...

ngeh ngeh.. macam ni punya cerita baru syok..hehehe ingt g time hg post pic ni kat fb.. :) adei.. teringin lakss wey.. (^_~)