Friday 31 May 2013

Cake Class...

Assalamualaikum..

Orang kata dah tua tua ni tak payah la nak belajar masak ke hape bagai...(alahai..dah tua ke aku ni..) huhu...

Heheh..tapi pada aku..Belajar ni tak pernah ada masa..tak pernah ada umur...tak pernah ada tempat...bila2 masa..di mana2 sahaja...kita boleh belajar..bahkan sebenarnya dalam hidup ini kita mmg sentiasa belajar...kan..kan..kan..betul kan...???

So hari minggu kelmarin aku dah join satu kelas kek..macam biasa la..buat kek je yang aku minat pun..hihi...Al-kisahnye..selalu hari ahad mcm tu..aku & family (husband dan si kecik tu je pun)..mmg selalu mencari2 aktiviti untuk menghilangkan boring...Pada hari kejadian..pagi2 lagi husband aku celik je mata dia..terus ajak aku pegi lumut..nak main pantai katanye...hadoihai... abang oii....hari ini saya ada kelas kek..huhu

Hahahaha...terbantut la plan nak p main2 pantai lumut tu...hihi...Tapi tak pe..kitorang still juga p jalan2 mkn angin..Tapi lokasinya dekat je dgn kelas kek aku diadakan...so pagi tu aku bersiap2 lah nak p jalan2 lah katakan..mesti la semangat..kami pegi ke Taman Rekreasi Gunung Lang..kat area Ipoh, Perak..dekat je dgn rumah aku..

Tapi nanti hari lain lah aku cerita pasal Gunung Lang ni eh...Sekarang aku nak cerita pasal kelas kek aku...(asyik2 nak terkeluar topik je post aku ni kan...)

Kelas kek kali ni bukan Hands-on mcm yang selalu aku join tu...Hari tu cuma kelas demo... Ditunjukkan oleh seorang chef yang katanye 30% dari kek2 secret recipe tu adalah kek ciptaan dia..Nama dia Chef Khairi..orang nyer montel2 gitu..!! huhu...

Ada 3 jenis kek yang aku pelajari....iaitu PINA COLLADA CAKE, COSSATTA ICE-CREAM CAKE dan PUMPKIN CHEESECAKE...

Haaa...tengok gambar ni sat...




Dari bawah..Pumpkin Cheesecake, Pina Collada Cake dan Cossatta Ice-Cream Cake..

Meh nak cerita pasal kek2 ni...Korang tgk je nama dia punya lah canggih kan..




Yang kaler kuning tu adalah Pumpkin Cheesecake...Pumpkin tu dalam bahasa melayu yer adalah labu...tapi biasalah..kalo letak nama KEK KEJU LABU..sape la nak beli kan...tak glamor langsung nama dia..hahaha...Kek ni sama pembuatannya macam kek keju yang lain cuma ditambahkan dengan labu..kek ni sedap..pada aku yang bukan penggemar cheesecake pun masih boleh mkn kek ni..tak berapa manis tapi ada rasa lemak2 gitu...kek ini juga sesuai sangat utk golongan makcik2 atau yang ada kencing manis tu...hihih...



Pasal Pina Collada Cake pulak..namanya dtg dari perkataan Spanish..Pina bermaksud Pineapple atau nenas dlm bahasa melayu nyer..manakala Collada tu pulak adalah Coconut ataupun kelapa.. huwwaaahahaha... .baru lah korang tau kek ape sebenarnye tu kan...maka dengan ini diumumkan bahawa kek ini mengandungi petongan nenas dan parutan kelapa kering..tapi...tapi...tapi...bukan sebarang kelapa yang kitorang guna tau...kitorang guna Hawaiian Coconut tau...sedap sangat rasa kelapa ni..bau nyer pulak tersangatlah harum nyer...memang membuka selera..rupa nye je pun nak menarik minat nak makan...krim yang menyalut kek tu pulak bukan fresh cream biasa...ia adalah cream cheese frosting yang wallawes..memang sedap rasanya...!!!


Moh kita cerita pasal Cossata Ice-Cream Cake..Dah nama pun Ice-Cream Cake..mesti la letak aiskrim kan...yang Cossata tu ape plak maksudnyer... Haaa..yang ni pun amik dari perkataan Spanish juge...Cosata tu bermaksud fruit chunck atau pun..potongan buah-buahan segar..macam strawberry ke..mango ke..kiwi ke..ape2 buah la yang korang suka..Tapi dalam kelas ni hari tu..kami tak pakai buah-buahan segar pun..hihi...kurang bajet agaknye.. huwaaahahaha....kami guna cornflakes yang telah digaulkan dlm milk coklat cair..eh..lagi sedap kan....hoihh...!!! memang sedap...!!!! Maka denagn ini aku dengan beraninyer menggelarkan kek ini sebagai CRUNCHY CHOCFLAKES ICE-CREAM CAKE...amacam..terbaik kan...!!!

Haaa.... moh kita layan gambar kek2 tersebut...








No comments: