Sunday 13 October 2013

rezeki susu..

Assalamualaikum...

Haa..cik puan ada janji nak cerita pasal perlaksanaan misi penyusuan susu ibu untuk ci comel cik puan yang baru lahir ari tu kan...

Hari ini cik puan macam ada banyak sket masa dari hari2 sebelum ini..so cik puan surirumah ni dengan rela nye nak kasi tau la..hehehehe...

Okeh..cik puan takde banyak tips sangat..rasa nya kalo korang google..rata2 nya korang akan jumpa cara nya semua sama je..cik puan sendiri banyak baca dan belajar dari blog2 dan pengalaman mereka2 yang telah pun berjaya menjalankan misi EXCLUSIVELY BREASTFEED anak2 diorg..

Antara yang banyak membantu cik puan dalam menanamkan tekad misi ini adalah sahabat cik puan yg cik puan dah anggap SAHABAT DUNIA AKHIRAT...huuiiishh...dasat kan..hihihi

Cik puan akan sebut nama beliau nnt (dengan izin beliau)..bagaimana pun, cik puan akan memanjangkan ilmu yg cikpuan kikis dari beliau tu..semoga kalian semua juga mendapat manfaat nya..

PERTAMA :

Tekadkan dalam hati..setekad tekadnya..seyakin yakin nya..jangan ada walau sedikit pun rasa negatif..sentiasa berfikiran positif bahawa kita boleh menjayakan misi penyusuan susu ibu hingga anak berusia 2 tahun..selalu cakap pada diri bahawa susu kita banyak dan sentiasa cukup untuk anak kita.. JANGAN...JANGAN..JANGAN..JANGAN WALAU SEKALI PUN kata susu kita tak de atau tak cukup..

KEDUA :

Jaga kesihatan dengan makan makanan seimbang. kalo boleh perbanyakkan makan makanan yg diyakini menambah susu..banyakkan makan makanan sunnah..seperti kurma, herbatussauda, susu kambing dan sebagai nya lah..minum air panas..tidak digalakkan minum air ais (boleh je nak minum tapi jangan lah selalu atau menjadikan nya kebiasaan) - cik puan mmg suka air panas...maka berpantang ais bukan lah sesuatu yg berat bagi cik puan..(sahabat cik puan tu pantang ais setahun ko..haaa..hambik..)..

Tips cik puan ..banyak makan nasi dan makan ikut waktu..jgn skip makan..cik puan akui..cik puan mkn banyak nasi..perut pun dah buncit blk..aritu masa dlm pantang dah kempis..la ni dah buncit balik..tapi tak pe jgn risau..tu senang je nak kempiskan blk..petua org tua2..sapu perut dgn kapur dan air limau nipis..nnt kurus la tu..hahaha..

Tips tok cikpuan..kalo nak susu badan banyak..makan lah ikan yu, jantung pisang, sup lobak putih dan halba..InsyaAllah banyaklah susu..

KETIGA :

Ini yang TERPENTING SEKALI...selalu perah/pam susu..atau dengan kata lain..RAJIN PAM SUSU...hehehe..beli la pam susu yg senang digunakan dan tidak menyakitkan..ye la kalo sakit nnt fobia pulak bila nak pam susu..tak pun guna je tangan..(hehe..kalo terer la..kalo tak terer berlatih sampai terer..huhu)..

Kalian harus paham KONSEP ini..DEMAND = SUPPLY..ini bermakna..jika permintaan susu (DEMAND) tinggi..maka banyak lah susu dihasilkan (SUPPLY)..atau dalam bahasa yang mudah ..LEBIH BANYAK SUSU DIKELUARKAN MAKA LEBIH BANYAK LAGI SUSU DIHASILKAN...haa..amacam..ada paham ka..?? ha..?? ha..??

KEEMPAT :

Sila perhatikan bila masa anak2 korang tido nye paling lama..contoh macam baby cik puan..sebelah siang dia tido kerap tapi sekejap2..so bila dia bangun dia akan menyusu..tapi bila malam dia jarang minum susu kerana tido dengan sangat lena..maka pada tempoh waktu ini..susu agak lama tidak dikeluarkan..jadi bangun pagi tu breast sudah bengkak..JANGAN MALAS..terus bangun dan pam susu hokey..!! tips ini sesuai utk mereka yg surirumah tu dan nak simpan stok utk anak2..biasanya ibu2 yang bekerja ni..malam2 anak dia rajin menyusu..sbb nye time mlm je anak2 dapat direct feed dr ibu..siang2 dapat botol je..hahaha...

KELIMA :

Ini yang selalu dan pasti cik puan buat setiap kali meyusukan baby..setiap mak yg menyusukan anak mesti perasan perkara ini..bila kita menyusukan anak..breast yang sebelah lagi tu akan seolah olah berdenyut..ini adalah masa terbaik utk pam susu dr breast yg sebelah lg tu..susu akan keluar dgn lancar dan banyak...ini rutin wajib cik puan setiap hari..hahah...so JANGAN MAIN FACEBOOK masa menyusukan anak..hihi..

KEENAM :

Ini adalah optional buat ibu2 yang terlebih bajet..boleh la amik apa2 supplement menambah susu..sekarang ni dah banyak produk yg dikatakan "milk booster"..kalo ada duit lebih..boleh try..hehe..

KETUJUH :

Ini adalah yang paling utama..setelah kita berusaha sedaya upaya yang boleh tadi...apa apa pun segalanya adalah di atas izin Allah yang maha kuasa juga..Jika dengan izin Nya utk jadi rezeki anak2..maka banyak lah susu badan kalian buat anak2..Jika tiada dengan izin Nya..jangan lah berburuk sangka dengan Allah..sesungguhnya Allah itu maha mengetahui atas setiap sesuatu..Allah juga perencana yang hebat..tentu Dia sudah merencanakan sesuatu yg lain yg lebih baik dr ape yang kalian fikirkan...berdoalah..dan bertawakallah pada Nya...usaha je tak de doa dan tawakal..tak syok la mcm tu kan..hehe..

Okeh setakat ini dulu..harap membantu..hehe

2 comments:

si cantik matahari said...

baru beli milk booster shaklee . alfalfa.. hehhehe.. ikhtiar.. byk kan susu

cik puan surirumah said...

xpe..usaha tangga kejayaan..