Sunday 13 October 2013

Jauh di mata dekat di hati..

Assalamualaikum...

Sebelum apa apa..nak kasik pantun dulu..

Nasi lemak daun keladi,
Bawa kelana ke tanjung jati,
Jauh di mata rindu di hati,
Tunggu bertemu di raya haji.

Haaa...tu dia...pantun rindu-rinduan orang kata...ape kes cik puan rindu merindu ni..hadei...!!!

Alkisah nye cik puan telah pun berjauhan dari anak2 untuk jangka masa yang agak lama..(sila positifkan minda bahawa masa akan cepat berlalu...semuanya akan ok..hehhe)

Tatkala cik puan berjauhan dgn anak2 ni, cik puan ada DUA target yang MESTI cik puan laksanakan dengan bersungguh sungguh sangat2 nye pun...HAHAHAHAHAHA....

Target SATU :

cik puan MESTI berusaha sedaya upaya cikpuan untuk memerah/mengepam susu badan sebanyak yang boleh mengikut jadual..dan dengan penuh disiplin nye..untuk menyediakan stok susu badan buat si comel cik puan di kampung..(kan nak jayakan misi penyusuan susu ibu sampai umur 2 tahun..) 

Target DUA :

cik puan harus berusaha menghabiskan pelajaran (data collection) cik puan secepat yang boleh..kalo boleh mesti disiapkan KURANG dari SETAHUN..sebab cik puan tak sanggup lg nak berjauhan dgn anak2 lebih lama lg dari itu..cik puan nak blk..nak jaga anak...(haha...so apa motif belajar tinggi2..tapi nak blk JAGA ANAK...??? ohhh..~~~)

Ohh...Ohh...jangan lah salah paham...bukan nye belajar tinggi2 tu tak nak keje dah..nak kekal jadi surirumah dan jaga anak je...tidak...tidak...bukan begitu maksud cik puan...cik puan nak keje untuk membantu suami dan keluarga...cik puan pun nak jugak ada kerjaya..kerana telah pun bersusah payah berusaha nak mencapai cita2 cikpuan...tapi apa yg cik puan maksudkan dengan "BALIK DAN JAGA ANAK" tu adalah..cik puan nak anak2 cik puan ni ada depan mata cik puan..cik puan yang jaga mkn, minum, pakai, didik diorg..hantar diorang pegi sekolah..pantau kelakuan, pantau ape yg diorg belajar, dan sebagainya lah..

Cikpuan sangat2 TAK NAK anak2 cik puan membesar dgn "tangan" orang lain..dan menerima didikan dari orang lain..cik puan mahu anak2 cikpuan mengikut didikan dari ibu bapanya..insyaAllah cik puan akan cuba sebaik yang boleh..Mohon dorongan dan petunjuk dr Allah untuk memberi yang terbaik buat anak2..lagi pun anak2 itu kan anugerah buat para ibu bapa..maka tanggungjawab kita lah yg menjaga dan mendidik mereka..bukan utk diserahkan pada org lain..

Cikpuan juga sedar anak2 juga akan mendapat didikan dr insan2 lain juga seperti guru2.. atuk.. nenek.. rakan2.. dan persekitaran.. tapi biarlah cik puan ada dengan mereka untuk sama2 menerokai alam mereka menuju dewasa...

**apesal rasa macam nukilan jiwa je..** ahakkasssssss....

Sekian dulu..heheh

No comments: